niedziela, 24 października 2010

Gustav Vigeland a rzeźba polska około 1900

W Muzeum Narodowym w Krakowie wystawa, która tytuł zaczerpnęła z eseju Stanisława Przybyszewskiego "Na drogach duszy". Poprzez rzeźbę tamtego czasu przedstawiony został klimat artystyczny Polski początku dwudziestego wieku. Strefa Kreatywna skupia się na odważnej twórczości wszelkiego rodzaju, a wystawa ta prezentuje buńczuczną awangardę Młodej Polski. Rzeźba ówczesnych nurtów (jest ich kilka i różnią się formalnie) charakteryzuje się indywidualizmem i skłonnością do eksperymentu. Przybyszewski rozpropagował twórczość Vigelanda szerzej (artysta był wtedy lepiej znany w Polsce niż w rodzimej Norwegii), odnajdując w jego pracach elementy obecne w rzeźbie polskiej (stąd pomysł na wystawę). Sztuka ta bowiem skupia się na analizie psychologicznej prezentowanej postaci, smutku, zwątpieniu, namiętnościach - wszystko co w duszy - a figury są pełne ekspresji. Wystawa czynna do 27 grudnia 2010.

Gustav Vigeland "Stara kobieta i dziecko"


Muzeum Narodowe w Krakowie "Na drogach duszy"


Konstanty Laszczka "Opuszczony"


Wacław Szymanowski "Macierzyństwo"


Bolesław Biegas "Mądrość Tworzenia"


Gustav Vigeland "Piekło II"


Bolesław Biegas "Potężny duch"


Konstanty Laszczka "Portret Sulimy"


Xawery Dunikowski "Fatum"


Wacław Szymanowski "Ciężar"


Franciszek Flaum "Obłok"


Gustav Vigeland "Matka i dziecko"


1 komentarz:

  1. Byłam na tej wystawie, wspaniały talent Vigelanda - cieszę się, ze mogłam to zobaczyć w Polsce! Dzięki za zdjęcia, bo nigdzie nie mogłam znaleźć Piekła.

    OdpowiedzUsuń