poniedziałek, 3 września 2012

W kontrze do socrealizmu

Kolekcja sztuki nowoczesnej bydgoskiego Muzeum Okręgowego jest przekrojowa. Mamy szereg prac malarskich charakterystycznych dla określonych nurtów swoich czasów. W tym wpisie pokazuję reakcje sztuki polskiej na koloryzm, ale głównie na socrealizm powojennej Polski. Mamy obrazy przedstawicieli "II Grupy Krakowskiej", kontynuatorów konstruktywizmu z elementami nadrealizmu i metafory (Jarema, Kantor, Nowosielski, Stern). Obecny jest też "Klub Młodych Artystów i Naukowców" z Marianem Boguszem na czele. Grupa lubiła eksperymenty formalne oraz odpowiadała na wydarzenia społeczne w kraju (należała do niej też Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska). Mamy przykłady abstrakcji ekspresyjnej (materia i barwa na planie pierwszym). Informel i późniejszy taszyzm. A Aleksandra Jachtoma z grupy "Rekonesans" uprawiała malarstwo typu: kolor-światło-przestrzeń. To tylko kilka kierunków rozwoju polskiego malarstwa, piękna spuścizna, fajnie sobie przypomnieć jak było. 


Tadeusz Kantor, Piekarze, 1946


Jerzy Grabowski, Struktura wtrętów - progres 8/7, 1982


Aleksandra Jachtoma, Vreen, tryptyk, 1978


Maria Jarema, Rytmika, 1948



Marian Szulc, Obraz I, 1948


Jerzy Nowosielski, Pejzaż z tramwajem, 1964 (?)


Wojciech Fangor, Kompozycja, 1955


Marian Bogusz, Symfonia liturgiczna Honeggera, 1955


Jan Tarasin, Liczydła II, 1969


Jonasz Stern, Kompozycja, 1952 (?)


Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska, Kompozycja z czerwoną parasolką, 1957


Marek Włodarski, Budowa, 1948


1 komentarz:

  1. szkoda,że nie wszystkie informacje są obrazach...typu rozmiar, gdzie się znajdują , kto jest ich właścicielem

    OdpowiedzUsuń